Vilkår for bredbåndstjenester

Rauma Energi AS

Gjeldende fra 01.03.2023

1.  Generelt

Disse vilkårene gjelder levering av Bredbånd fra Rauma Energi AS (heretter kalt Leverandøren) til private gjennom fiber og radio.

2.  Generelt om tjenesten

2.1.            Tjenesten gir tilgang til internett via Leverandøren’s fastnett, som leveres fra et definert tilknytningspunkt.

2.2.            For fiberbasert bredbånd kalles enheten fibermodem (ONT, optisk nett terminering). Fiberboksen er Leverandøren’s eiendom, og er tilknytningspunktet mellom det elektroniske kommunikasjonsnettet og kundens utstyr.

2.3.            For radiobasert bredbånd kalles enheten radiomottaker. Radiosenderen er Leverandøren’s eiendom, og er tilknytningspunktet mellom det elektroniske kommunikasjonsnettet og kundens utstyr.

2.4.            Bredbåndstjenesten inkluderer ikke fast IP-adresse.

2.5.            Det er ikke tillatt å sette opp servere for kommersielle aktiviteter, eller videreselge / leie ut linjekapasitet. Kunden kan heller ikke etablere nettverk utenfor egen husstand uten særskilt avtale med Leverandøren.

2.6.            Kunden er selv ansvarlig for å ha tilfredsstillende viruskontroll og brannmur for beskyttelse mot uautorisert tilgang fra andre, eller bruk av kundens eller Leverandøren’s utstyr og programvare.

3.  Forbehold

3.1.            Tekniske forhold i nettet kan medføre at det ikke er mulig å levere den maksimale hastigheten produktet kan gi.

3.2.            Leverandøren har ikke ansvar for hastighetsbegrensninger som er forårsaket av omstendigheter eller forhold utenfor Leverandøren’s kontroll. Overføringshastigheten videre ut på Internett er utenfor Leverandøren’s kontroll, og det må derfor påregnes lavere hastighet.

3.3.            Ved trådløs tilknytning i hjemmenettet kan hastigheten påvirkes blant annet av at flere enheter benytter samme forbindelse eller at eldre utstyr brukes. Hastighet vil i slike tilfeller oppleves som redusert i forhold til angitt hastighet. 

4.  Endring av tjenestene

4.1.            For Tjenester uten bindingstid har Leverandøren rett til å foreta innholdsmessige endringer i Tjenesten og i Tjenestens tekniske spesifikasjoner, etter minst én måneds varsel. En slik endring kan eksempelvis relateres til pålegg fra offentlig myndighet eller force-majeure hendelser. Dersom Kunden motsetter seg endringen, skal Leverandøren avstå fra å gjøre endringen gjeldende eller avslutte Avtalen vederlagsfritt for Kunden fra det tidspunkt endringen trer i kraft.

4.2.            For Tjenester med bindingstid har Leverandøren rett til å foreta innholdsmessige endringer i Tjenesten og i Tjenestens tekniske spesifikasjoner, etter minst én måneds varsel, dersom endringen er til gunst for Kunden. Dersom endringen er påkrevd av offentlige pålegg, force majeure-hendelser, dersom den skyldes endringer i eller bortfall av distribusjonsrettigheter, eller dersom endringen skyldes at Leverandørens leverandører erklærer at de ikke lenger vil tilby support eller vedlikehold som er nødvendig for Tjenesten, kan Leverandøren også foreta innholdsmessige endringer til ugunst for Kunden, men Kunden har da rett til å avslutte Avtalen vederlagsfritt fra det tidspunkt endringen trer i kraft.

4.3.            Dersom det etter punkt 4.1 og 4.2 ikke er mulig for Leverandøren å gi varsel én måned før endringen trer i kraft, skal varsel sendes Kunden så snart som mulig. Kunden har i slike tilfeller rett til å avslutte Avtalen innen én måned fra da varselet ble sendt. Dersom hele eller deler av denne fristen faller etter endringen har trådt i kraft, har Kunden likevel rett til å avslutte Avtalen med virkning fra ikrafttredelsestidspunktet.

4.4.            Dersom Kunden fortsetter å bruke Tjenesten etter at endring er trådt i kraft, anses Kunden for å ha godtatt endringen. Dersom det dreier seg om vesentlige endringer til ugunst for Kunden som medfører en endring i Avtalens karakter, anses Kunden likevel ikke for å ha godtatt endringen uten etter uttrykkelig aksept. Dersom uttrykkelig aksept ikke gis, skal Leverandøren avstå fra å gjøre endringen gjeldende eller avslutte Avtalen vederlagsfritt for Kunden fra det tidspunkt endringen trer i kraft.

4.5.            Oppdateringer og oppgraderinger som er nødvendig for drift av Tjenesten, regnes ikke som endringer etter dette punkt.

5.  Pris og endring av pris

5.1.            Kunden skal betale de engangskostnader, månedsbeløp, variable- og bruksavhengige kostnader som er angitt ved bestilling. 

5.2.            Priser og eventuelle gebyrer for de enkelte tjenestene finnes på våre hjemmesider, www.rauma-energi.no.

5.3.            Prisendringer til ugunst for Kunden i avtale med bindingstid kan kun gjennomføres dersom endringen er påkrevd av force majeure-hendelser eller pålegg fra offentlig myndighet. Kunden har i så tilfelle krav på minst én måneds varsel før endringen settes i kraft. Dersom en endring som er til ugunst for Kunden ikke godtas, skal Leverandøren avstå fra å gjøre endringen eller avslutte Avtalen vederlagsfritt for Kunden fra det tidspunkt endringen trer i kraft.

5.4.            Pris på Tjenester uten bindingstid kan endres med én måneds varsel. En slik endring kan eksempelvis relateres til endringer hos kringkaster, pålegg fra offentlig myndighet eller force-majeure hendelser. Dersom Kunden motsetter seg endringen, skal Leverandøren avstå fra å gjøre endringen gjeldende eller avslutte Avtalen vederlagsfritt for Kunden fra det tidspunkt endringen trer i kraft. 

5.5.            Dersom det etter punkt 5.1 og 5.2 ikke er mulig for Leverandøren å gi varsel én måned før endringen trer i kraft, skal varsel sendes Kunden så tidlig som mulig. Kunden har i slike tilfeller rett til å avslutte Avtalen innen én måned fra da varselet ble sendt. Dersom hele eller deler av denne fristen faller etter endringen har trådt i kraft, har Kunden likevel rett til å avslutte Avtalen med virkning fra ikrafttredelsestidspunktet.

5.6.            Dersom Leverandøren reduserer sine priser for Tjenesten i markedet i løpet av bindingstiden, vil endringene automatisk gjøres gjeldende for allerede inngåtte avtaler fra og med den første termin etter bindingstidens utløp.

5.7.            Dersom Kunden fortsetter å bruke Tjenesten etter at prisendring har trådt i kraft, anses Kunden for å ha akseptert prisendringen. Dersom det dreier seg om vesentlige endringer til ugunst for Kunden som medfører svært betydelige prisøkninger, anses Kunden likevel ikke for å ha godtatt endringen uten etter uttrykkelig aksept. Dersom uttrykkelig aksept ikke gis, skal Leverandøren avstå fra å gjøre endringen gjeldende eller avslutte Avtalen vederlagsfritt for Kunden fra det tidspunkt endringen trer i kraft.

6.  Oppsigelse

6.1.            Levering av Tjenester uten bindingstid kan til enhver tid sies opp av en av partene med 1 måneds skriftlig varsel regnet fra utløpet av den måned oppsigelsen ble mottatt i, med mindre annet er angitt i bestillingen eller de Spesielle vilkår for den enkelte tilleggstjeneste.

6.2.            Ved oppsigelse av Avtalen plikter Kunden etter nærmere avtale med Leverandøren å returnere Utstyret i den stand han mottok det. Kundens løpende forpliktelse til å betale for Tjenesten gjelder inntil Utstyret er tilbakelevert, med mindre Kunden erklærer Utstyret mistet. Den løpende forpliktelse gjelder da til erstatning for Utstyret er betalt.

6.3.            Dersom Kunden er tilknyttet Leverandørens bredbåndsnett gjennom et Boligselskap og denne avtalen opphører, vil Kundens individuelle avtaler opphøre samtidig.

6.4.            Dersom Kunden velger å avbestille Avtalen etter utløpet av angrefristen, men før installasjon og tilknytning kan foretas, faktureres Kunden avbestillingsgebyr som nærmere angitt i bestillingsskjemaet eller angitt på våre nettsider.

6.5.            Kunden kan ikke avbestille grunntjenesten uten at dette anses som en avbestilling av Avtalen mellom Kunden og Leverandøren.

6.6.            Eventuell bindingstid for de aktuelle Tjenestene fremgår av bestillingsskjema/ ordrebekreftelse. Dersom Kunden velger å avbestille Tjenesten i bindingstiden faktureres Kunden et avbruddsgebyr som tilsvarer en forholdsmessig andel av den økonomiske fordelen som Kunden har hatt som følge av avtalen om bindingstid. Dersom Kunden ikke har meddelt Leverandøren at levering av Tjenesten ikke ønskes forlenget senest 1 måned før bindingstidens utløp, forlenges leveransen av Tjenesten automatisk inntil den sies opp av en av partene med 1 måneds skriftlig varsel. Dette gjelder med mindre særskilt er angitt i de Spesielle vilkårene for den aktuelle Tjenesten.

7.  Kvalitet

7.1.            Det er en målsetning at Kunden til enhver tid skal tilbys produktets angitte hastighet. Opplevd hastighet vil kunne være noe lavere enn det som er bestilt som f.eks.:
a) egenskaper ved Kundens brukerutstyr (f.eks. PC);
b) trådløse forstyrrelser (interferense), både internt og eksternt.
Overføringshastigheten videre ut på internett er utenfor Leverandørens kontroll, og det må her påregnes noe lavere hastighet.

8.  Ansvar for vedlikehold, feilretting, mm

8.1.            Leverandøren utfører vedlikehold og feilretting på tilknytningen til og med første tilknytningspunkt.
Kunden bør gjøre seg kjent med kabelføring på egen tomt før eventuelle tiltak iverksettes. Kunden er ansvarlig for skader på kabler som følge av tiltak kunden foretar.

9.  Ansvar ved tilknytning til Leverandøren’s nett

9.1.            I den grad levering av avtalte tjenester forutsetter fysisk tilknytning til Leverandøren’s nett, har Leverandøren rett til vederlagsfritt å etablere og plassere nye, og/eller endre eksisterende, installasjoner på, over, under eller gjennom kundens eiendom. Leverandøren skal informere kunden om slike inngrep, og kunden skal gis rett til å uttale seg før installasjonen gjennomføres. Kunden får ingen godtgjøring for ulemper ved installasjoner som Leverandøren plasserer på kundens eiendom til bruk for tilknytningen.

9.2.            Hvis kunden ønsker en annen plassering av nødvendige installasjoner enn det som er teknisk og økonomisk hensiktsmessig for Leverandøren, kan Leverandøren kreve at kunden dekker merkostnadene ved både etablering, vedlikehold og feilretting.

9.3.            Hvis kunden ønsker en tilknytning som ikke omfattes av Leverandøren’s leveringsforpliktelser kan Leverandøren unnlate å inngå avtale eller kreve at kunden dekker kostnadene for tilknytningen, samt nødvendig vedlikehold og feilretting.

9.4.            Leverandøren er ansvarlig for vedlikehold og feilretting på tilknytningen til og med første tilknytningspunkt.

9.5.            Kunden er selv ansvarlig for vedlikehold og feilretting på eget, internt nett fra første tilknytningspunkt og på utstyr tilknyttet eget nett.

9.6.            Kunden har ikke rett til å gjøre inngrep, endringer eller tilføyelser i utstyr, som er Leverandøren eiendom, herunder konfigurasjon, uten Leverandøren’s samtykke. Leverandøren’s utstyr må ikke leies ut eller på annen måte overlates til uvedkommende.

9.7.            Kunden bærer risikoen og har ansvaret for at Leverandøren’s utstyr sikres på betryggende måte og ikke påføres skade. Kunden er selv ansvarlig for installasjon, oppkobling og konfigurasjon av eget utstyr.

9.8.            Kunden er ansvarlig for eget utstyr som kobles til Leverandøren’s nett eller som på annen måte benyttes til bruk av Leverandøren’s tjenester. Utstyret skal være av en slik art og brukes på slik måte at det verken er til skade eller urimelig ulempe for Leverandøren, Leverandøren’s nett eller Leverandøren’s øvrige kunder.

10.      Kundens ansvar for å unngå misbruk

10.1.         Kunden skal sørge for at utstyr, brukernavn, passord eller annen sikkerhetsmekanisme som benyttes for tilgang til tjenestene ivaretas på en betryggende måte og oppbevares og benyttes på en slik måte at uvedkommende ikke får tilgang til dem. Kunden skal ta alle rimelige forholdsregler for å begrense risikoen for at uvedkommende kan misbruke eller på annen måte få uberettiget tilgang til utstyr som benyttes for tilgang til tjenestene

11.      Mangler og reklamasjon

11.1.         Kunden må melde feil til Leverandørens kundeservice innen rimelig tid etter at feilen ble oppdaget, ellers taper Kunden sin rett til å påberope seg feilen.

12.      Feilretting

12.1.         Feil som ikke er alvorlige og bare angår én til fem kunder vil som hovedregel bli tatt hånd om innen rimelig tid i normalarbeidstiden på virkedager. Leverandøren er bare ansvarlig for feil på Utstyret og den del av Tjenesten som er levert av Leverandøren. Intern kabling i hjemmet (fra hjemmesentral til brukerutstyr) er Kundens ansvar.

12.2.         Kunden skal undersøke om feil skyldes egen kabling eller om det ligger i Utstyret som Leverandøren har levert. Kunden kan bli gjort økonomisk ansvarlig for kostnader Leverandøren måtte ha i forbindelse med feilretting hvor feilen viser seg å ligge på Kundens eget utstyr eller egen kabling.

13.      Prisavslag

13.1.         Ved mangler ved Tjenesten kan Kunden kreve forholdsmessig prisavslag for den berørte del av Tjenesten. Dette gjelder ikke dersom mangelen rettes uten opphold.

13.2.         Prisavslag gis ikke dersom feilen skyldes Kundens eget utstyr eller kabling, eller feil på Leverandørens bredbåndsnett eller Utstyret som har sin årsak i at Kunden har benyttet Utstyret eller Tjenesten i strid med vilkårene i Avtalen.

14.      Heving

14.1.         Dersom en av partene vesentlig misligholder sine plikter etter Avtalen, og dette ikke skyldes forhold som den annen part svarer for, kan den annen part heve Avtalen med umiddelbar virkning uten foregående varsel.

14.2.         Som vesentlig mislighold fra Kundens side regnes blant annet at Kunden ikke betaler utestående faktura innen 30 dager etter utsendelse av betalingspåminnelse fra Leverandøren, at Kunden gjør endringer på Utstyret, at Kunden krenker opphavsrett eller andre immaterielle rettigheter, eller at kunden misbruker bredbåndsnettet eller Tjenesten.

14.3.         Dersom Leverandøren hever Avtalen på grunn av Kundens betalingsmislighold, plikter Kunden straks å innfri samtlige forpliktelser overfor Leverandøren. Videre plikter Kunden å betale det tap Leverandøren har blitt påført som følge av misligholdet, herunder utgifter til eventuell henting av Utstyret. Kundens løpende forpliktelse til å betale for Tjenesten gjelder inntil Utstyret er tilbakelevert, med mindre Kunden erklærer Utstyret mistet. Den løpende forpliktelse gjelder da til erstatning for Utstyret er betalt.

15.      Erstatning

15.1.         Leverandøren er ikke erstatningspliktig for Kundens tap dersom det foreligger en hindring utenfor Leverandørens kontroll og som Leverandøren ikke med rimelighet kunne ventes å unngå eller overvinne følgene av. Leverandørens erstatningsansvar er begrenset til Kundens direkte tap, som omfatter dokumenterte merutgifter som Kunden har hatt på grunn av det erstatningsbetingende forhold. Ansvaret er begrenset oppad til den årlige sum Kunden betaler for levering av Tjenesten på skadetidspunktet.

15.2.         Ansvarsbegrensningen gjelder ikke dersom Leverandøren har forårsaket skaden ved grovt uaktsom eller forsettlig opptreden.

15.3.         Kundens indirekte tap kan ikke kreves erstattet med mindre tapet skyldes grov uaktsomhet eller forsettlig opptreden fra Leverandørens side. Indirekte tap omfatter, men er ikke begrenset til, tap som følge av at Kunden mister eller får skade på data, tap ved at data blir feilsendt av Leverandøren, tap ved at Kunden blir avskåret fra å bruke Tjenesten, tapt fortjeneste, avsavnstap og følgetap.

15.4.         Kunden er erstatningsansvarlig for det tap Leverandøren blir påført som følge av Kundens mislighold. Ansvaret er begrenset oppad til den årlige sum Kunden skal betale for levering av Tjenesten på skadetidspunktet.

15.5.         Ansvarsbegrensningen gjelder ikke dersom Kunden har forårsaket skaden ved grovt uaktsom eller forsettlig opptreden.

15.6.         Leverandørens erstatningsansvar omfatter ikke tap i forbrukerens næringsvirksomhet.

 

16.      Flytting

16.1.         Dersom Kunden flytter til ny adresse hvor det er teknisk og økonomisk mulig for Leverandøren å levere Tjenesten, kan Kunden fortsette Avtalen på sin nye adresse. Den løpende forpliktelse til å betale for Tjenesten løper selv om Tjenesten i en fase etter flytting ikke er klar for levering, hvis dette skyldes forhold på Kundens side. Leverandøren kan kreve dekning av ekstrakostnader som er nødvendige for å kunne videreføre Avtalen på ny lokasjon.

16.2.         Dersom Kunden vil si opp Avtalen på grunn av flytting, gjelder standard oppsigelsestid regulert i punkt 6, med mindre Kunden er i bindingstid. Dersom Kunden er i bindingstid og ønsker å si opp avtalen grunnet flytting, gjelder de alminnelige regler for oppsigelse under bindingstiden regulert i punkt 13.

16.3.         Kunden må betale det til enhver tid gjeldende gebyr for flytting.

 

17.      Overdragelse

17.1.         Kunden har ikke rett til å overdra Avtalen til tredjepart, herunder husstandsmedlem, uten Leverandørens forutgående skriftlige samtykke. Samtykke kan ikke nektes uten saklig grunn. Ved overdragelse påløper et administrasjonsgebyr og etableringsavgift. Dette gjelder ikke ved overdragelse til husstandsmedlem ved dødsfall, og til ektefelle/samboer ved samlivsbrudd når ektefelle/samboer har disponert Tjenesten i minst ett år.

17.2.         Før enhver overdragelse kan gjennomføres må Kundens økonomiske mellomværende med Leverandøren være gjort opp.

17.3.         Ny kunde anses å ha godtatt Avtalens vilkår når Tjenesten er tatt i bruk.

17.4.         Leverandøren har rett til å overdra sine rettigheter og plikter etter Avtalen. Ved slik overdragelse har Kunden rett på minst én måneds varsel. Dersom Kunden motsetter seg overdragelsen, har Kunden rett til å bringe Avtalen vederlagsfritt til opphør fra det tidspunkt endringen trer i kraft. Dersom Kunden fortsetter å bruke Tjenesten etter at varslet overdragelse er trådt i kraft, anses Kunden for å ha godtatt overdragelsen.

 

18.      Endring i avtalen

18.1.         Leverandørens rett til å foreta endringer i Tjenesten er regulert i punkt 4, mens Leverandørens rett til å foreta endringer i prisen for Tjenesten er regulert i punkt 5. For øvrige endringer gjelder dette punkt.

18.2.         For Tjenester med bindingstid kan endringer i avtalevilkår til ugunst for Kunden kun gjennomføres dersom endringen er påkrevd av force majeure- hendelser eller pålegg fra offentlig myndighet. Kunden har i så tilfelle krav på minst én måneds varsel før endringen settes i kraft. Dersom en endring som er til ugunst for Kunden ikke godtas, skal Leverandøren avstå fra å gjøre endringen eller avslutte Avtalen vederlagsfritt for Kunden fra det tidspunkt endringen trer i kraft.

18.3.         For Tjenester uten bindingstid har Leverandøren rett til å endre avtalevilkår etter minst én måneds varsel. En slik endring kan eksempelvis relateres til endringer hos kringkaster, pålegg fra offentlig myndighet eller force-majeure hendelser. Endring til ugunst for Kunden gir Kunden rett til å avslutte Avtalen vederlagsfritt fra det tidspunkt endringen trer i kraft.

18.4.         Dersom det etter punkt 18.2 og 18.3 ikke er mulig for Leverandøren å gi varsel én måned før endringen trer i kraft, skal varsel sendes Kunden så tidlig som mulig. Kunden har i slike tilfeller rett til å avslutte Avtalen innen én måned fra da varselet ble sendt. Dersom hele eller deler av denne fristen faller etter endringen har trådt i kraft, har Kunden likevel rett til å avslutte Avtalen med virkning fra ikrafttredelsestidspunktet.

18.5.         Dersom Kunden fortsetter å bruke Tjenesten etter at varslet endring er trådt i kraft, anses Kunden for å ha godtatt endringen. Dersom det dreier seg om vesentlige endringer i avtalevilkårene til ugunst for Kunden som medfører en endring i Avtalens karakter, anses Kunden likevel ikke for å ha godtatt endringen uten etter uttrykkelig aksept. Dersom uttrykkelig aksept ikke gis, skal Leverandøren avstå fra å gjøre endringen gjeldende eller avs

18.6.         lutte Avtalen vederlagsfritt for Kunden fra det tidspunkt endringen trer i kraft.

 

19.      Personvern og Taushetsplikt

19.1.         Informasjon om hvordan Leverandøren behandler personopplysninger, hvilke personopplysninger som behandles, formålet med behandlingen, Kundens personvern og innsynsrett, og annen informasjon relatert til personvern, er tilgjengelig i personvernerklæringen som du finner på Leverandørens nettside.

19.2.         Leverandøren plikter å bevare taushet overfor uvedkommende om alle opplysninger Leverandøren har fått om Kunden og Kundens bruk av Tjenesten, med
mindre det foreligger samtykke fra Kunden, hjemmel i lov eller forskrift gitt med hjemmel i lov, eller som ledd i betalingsinnkreving mv. hvor det er saklig grunn.

 

20.      Kommunikasjon

20.1.         Kunden plikter å gi Leverandøren sin adresse, e-postadresse og mobiltelefonnummer, og aksepterer at Leverandøren benytter disse til å varsle Kunden om forhold som gjelder Tjenesten og/eller Utstyret omfattet av Avtalen. Leverandøren kan velge å varsle Kunden i faktura, SMS, e-post eller annen post.

20.2.         På bakgrunn av abonnementet på tjenester Kunden har med Leverandøren, vil Leverandøren behandle Kundens personopplysninger for å kommunisere elektronisk med Kunden angående produkter Kunden abonnerer på. Kunden kan gebyrfritt frabe seg markedsføringshenvendelser ved å kontakte Leverandøren.

 

21.      Tvister

21.1.         Tvister vedrørende Avtalen skal søkes løst ved forhandlinger. Dersom partene ikke kommer til enighet, kan saken bringes inn for de alminnelige domstoler. Tvister relatert til Internett kan Kunden velge å bringe inn for Brukerklagenemda for elektronisk kommunikasjon. Det vises til www.brukerklagenemnda.no/.