Bredbånd kundeservice

bredband@rauma-energi.no
+47 71 22 67 10

man – fre: 08.00 – 15.30

Vi hjelper deg!

Her finner du informasjon som kan hjelpe deg med å løse ditt problem, eller gi deg svar på spørsmål du har. Om du ikke finner svar, eller løsning så er du selvfølgelig hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss på dagtid.


Driftsmeldinger

Generell feilsøking

Start alt elektronisk utstyr på nytt!

Alle tjenester er avhengig av at det elektroniske utstyret hjemme hos deg er fullt operativt. Gjør derfor en enkel feilsøking selv før du kontakter oss. Trekk ut strømmen fra trådløse rutere o.l. og la de hvile et par minutter. Koble så i strømmen, og vent et par minutter til alt har startet på nytt. Det kan også være lurt å starte PC’en din på nytt dersom du har problem med tilgang til internett.

Vakttelefon

Mistet bredbåndsforbindelsen eller oppdaget feil på ruter utenfor vår ordinære åpningstid? Vennligst kontakt vår vakttelefon for support.

Privat: + 47 71 22 67 10

Bedrift: + 47 40 41 67 30

Trådløse utfordringer

Bredbånd gir optimal hastighet og sikkerhet når datamaskinen er tilkoblet med kabel. Dersom du benytter trådløst i stedet for kabel, vil du oppleve noe varierende hastighet og stabilitet. Trådløse signal vil påvirkes av:

  • Fysisk støy

    Fysisk støy kan være tykke vegger, betongvegger, speil, fliser, varmtvannsberedere, ovner, samt plassering bak skap eller møbler.

    Plasser ruteren i bordhøyde med få fysiske hindringer.

  • Elektronisk støy

    Radiobølger fra annet elektronisk utstyr som andre trådløse nett, FM-radio, PSP, tv-apparat, tv-dekodere, høyttalere, mikrobølgeovner og babycall.

    Andre trådløse rutere på samme frekvens i nærheten av deg skaper mest forstyrrelser.

  • Plassering av modem og ruter

    La ruteren stå i stua. Dette er praktisk både mtp dekning og en eventuell TV-løsning. Vil du ha dekning i alle rom, bør du plassere ruteren nær midten av boligen – helst på en innervegg, nær et strømuttak. De trådløse signalene virker best ovenfra og ned.

    For å utvide rekkevidden kan du utvide med en rekkevidde forlenger fra oss.

Sikkerhet

Har du oppdatert din PC og ditt nettverk?

Ved å være bevisst kan du bidra til å beskytte seg selv og sin PC på en bedre måte. Bruk et oppdatert antivirusprogram, og sørg for at operativsystem og nettverk er satt opp med best mulig sikkerhet. Få mer informasjon om best mulig kryptering av ditt nettverk.

IKT-bransjen, sammen med Myndighetene i Norge, har bidratt til å utarbeide noen viktige Nettvett-regler som vi anbefaler våre kunder. På nettvett.no finner du informasjon om sikker bruk av internett, virusbeskyttelse, sikker netthandel og nettvettregler.

Kabelpåvisning

Ved gravearbeid skal det sjekkes ut med aktuelle ledningseiere om de har installasjoner i området.

Entreprenør/byggherre har ansvar for at dette blir utført og dokumentert. Når du skal starte gravearbeid er det viktig at du kontakter vår samarbeidspartner Geomatikk for å avdekke om det ligger kabler i gravetraséen. Denne tjenesten er kostnadsfri. Graving uten forespørsel om kabelpåvisning kan medføre store reparasjonskostnader som blir belastet den ansvarlige for gravingen, i tillegg til faren som den som graver kan utsette seg for.

Varsel om kabelpåvisning må finne sted i god tid før gravingen skal starte.

 

Ofte stilte spørsmål og svar

 

Bredbånd

  • Våre bredbåndsabonnement leveres hovedsakelig gjennom fiberkabel. I tillegg kan vi levere radio bredbånd via antenne til enkelte steder der vi ikke har fiber.

  • Du kan kontakte kundeservice på epost bredband@rauma-energi.no eller telefon 71226710

  • Våre avtaler har 12 mnd. avtaletid fra oppkobling. Oppsigelsestid er inneværende måned + en måned

  • Dersom du betaler pakkepris for bredbånd + TV skal du oppgi pakkepris minus gjeldende pris på TV. Pakkeprisen (rabattert pris) på tv er kr 424,50.

  • Du kan benytte egen ruter, dersom du har et frittstående modem (ikke kombinert modem og ruter) fra oss. Om du har et mesh system hvor den ene satelitten er ruter, anbefaler vi at du ikke bruker vår ruter. Vi anbefaler ikke 2 rutere. Ulempen med egen ruter er at vi ikke har mulighet til å feilsøke på andre rutere enn våre egne.

  • Som regel står det på baksiden av ruteren. Hvis ikke kan du kontakte oss.

  • Det er 2.4 GHz nett og et 5 GHz nett. 5 GHz nettet har en mye bredere kanal og gir raskere nett, men rekkevidden vil være kortere. Mens 2.4 GHz nettet er tregere, og har lengre rekkevidde. Det er ikke alt datautstyr som har 5 GHz nettverk. Det gjelder spesielt eldre utstyr, og spesialutstyr som f.eks varmepumper. Vi anbefaler å bruke 5 GHz nettet, der det er tilgjengelig.

  • Sjekk at det er strøm på utstyret, og at kablene er koblet riktig. Dersom du har fibermodem og ruter i 2 adskilte bokser skal nettverkskabelen fra fibermodemet gå inn i wan porten på ruteren. Siste steg er at du kan ta strømmen på modem/ruter og vente i ca. 5 minutter før du sjekker om nettet er tilbake.

  • Test med kabel

    Oppgitt hastighet gjelder ved bruk av nettverkskabel. Har du likevel for lav hastighet, kontakt oss.

    Du kan måle kapasiteten på bredbåndsforbindelsen din på nettfart.no.

    Variasjon med ADSL

    Maks oppnåelig hastighet for ADSL begrenses av avstanden fra sentralen og kvaliteten på ledningsnettet mellom sentralen og huset ditt.

    Hvis du av disse tekniske årsakene ikke oppnår hastigheten i det valgte abonnementet må du velge et abonnement med lavere maks hastighet, eller oppgradere til fiber om tilgjengelig.

    Trådløst reduserer farten

    Med trådløst nettverk ofrer du hastighet og stabilitet for komfort, spesielt for fiberkunder. Kable enheter som krever fart og stabilitet.

TV/Telia

  • For å ha TV må du ha et bredbåndsabonnement på fiber. Med bredbånd og TV tilbyr vi en pakkepris som gir rabatt.

    Prisen inkluderer 1 Teliabox, uten programkort.

  • Du starter med noen faste og forhåndsvalgte kanaler.

    På «Min side» hos Telia kan du velge øvrige kanaler. Du har 50 poeng som du kan velge kanaler for. Her kan du også kjøpe ekstrapoeng og premiumkanaler.

    Første gang du logger inn velger du «glemt passord». Skriv inn ditt telefonnummer for å motta kode på SMS.

    Skriv inn koden og sett eget passord.

  • Telia Play-appen gir deg mulighet til å se TV hvor du vil. Den kan benyttes på mobiltelefon, nettbrett, apple-tv osv.

  • Dersom du ønsker flere dekodere er det mulig. Leieprisen er kr 49 per måned per ekstra Teliabox.

    Et godt alternativ til flere dekodere er å strømme TV via Apple-TV eller Chromecast.

  • Ja, det kan du.

    Opptaksfunksjonen gjør at alt du tar opp, uansett hvilken enhet, lagres i skyen, og kan ses på alle enheter.

    Skal du til et sted uten internett, kan du laste ned opptakene dine i offline modus.

  • Ja, det kan du. Telia-boxen har innebygd Chromecast.

    Velg «casting» fra enheten din, og velg navnet på din Teliabox. Da skal castingen starte av seg selv.

    Husk at enheten du skal caste fra må være koblet på det samme nettet som Teliabox for å kunne finne hverandre.

  • Nei, det er dessverre ikke tekst tv på Teliabox.

  • Klikk her for info om feilsøking

    Dersom du fortsatt har problem med tv kan du kontakte Sucom på telefon 71 40 55 00 eller epost: post@sucom.no

Bestille eller endre

  • Du kan bestille ved å sende oss en e-post eller ringe oss på dagtid.

    Dersom det ikke er fiber til huset fra før, vil du få et tilbud på tilknytning dersom vi kan levere.

  • Det er 12 mnd. avtaletid på våre abonnement.

    Oppsigelsestiden er inneværende måned + en måned.

    For å si opp må du kontakte kundeservice per telefon 71226710 eller bredband@rauma-energi.no.

    Du vil da få tilsendt en bekreftelse med info om tilbakelevering av utstyr som ruter og evt. dekoder.

  • Ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted har du, i henhold til angrerettloven, rett til å gå fra avtaler om leveranse av tjenester ved å gi Rauma Energi melding om dette innen 14 dager regnet fra angrerettskjema er mottatt av kunden. Melding om bruk av angrerett skal være skriftlig.

    Dersom angreretten skal benyttes, sendes ferdig utfylt angrerettskjema til:

    Rauma Energi, Strandgata 138, 6300 Åndalsnes.

Annet

  • Faktura sendes ut forskuddsvis annenhver måned. Den første fakturaen vil avvike fra dette. Dersom du ønsker kopi av dine faktura finner du dem her.

    For å spare miljøet og fakturahåndtering tilbyr vi eFaktura, avtalegiro eller epost faktura. Efaktura og avtalegiro kan kombineres og bestilles i din nettbank. Dersom du ønsker epost faktura må vi få beskjed om hvilken epostadresse vi skal sende fakturaen til. Epost faktura kan også kombineres med avtalegiro.

    Om du ønsker papirfaktura vil det tilkomme et gebyr på kr 39 per faktura.

  • Vår konto for utgående e-post server er: smtp.rebas.no

    Denne skal benyttes i de tilfeller hvor du har e-post konto fra en tidligere leverandør (f.eks xxxxxx@online.no).

    Innstillingen skal legges inn under kontoinnstillinger på aktuell klient (pc, nettbrett osv). Dersom du benytter en webmail løsning (gmail, hotmail osv.) skal du ikke endre dette.